Zprávy

S. Porubská: Legislativa ztěžuje předvídatelnost podnikatelského prostředí

Zentiva,_Prague_Dolní_Měcholupy
Posted: 20.4.2013 (15:44)   /   by   /   comments (0)

Společnost Zentiva by přivítala zjednodušení legislativy, které by jí umožňovalo efektivně nastavit obchodní a výrobní strategii, a tím získat více prostředků na vývoje nových léků, říká v rozhovoru pro ČIA divizní ředitelka společnosti Zentiva pro střední a východní Evropu Soňa Porubská. Právě v oblasti stanovování cen a úhrad léků je česká legislativa podle ní zbytečně komplikovaná a ztěžuje tak předvídatelnost podnikatelského prostředí.

Jakých hospodářských výsledků dosáhla Vaše společnost v České republice v loňském roce? Jaké faktory ovlivnily vaše hospodaření nejvíce? Jaký podíl na českém trhu jste ke konci loňského roku drželi?
Co se týče mateřské společnosti Sanofi, ta vykázala v roce 2012 čisté tržby 34,947 miliard eur, což znamená meziroční zvýšení o 4,7 %. Celoroční prodej generik činil 1,844 miliardy eur s nárůstem o 5 %.
Zentiva představuje polovinu celosvětového generického byznysu Sanofi, který je třetí největší a jeden z nejrychleji rostoucích mezi generickými společnostmi v Evropě. V roce 2012 vzrostly prodeje Zentivy o 8 %, což bylo nad průměrem farmaceutického trhu. Zentiva ročně vyrobí 500 milionů balení léčiv pro více než 1 miliardu pacientů ve více než 50 zemích v Evropě, Africe a na Středním východě.
Pražský výrobní závod Zentivy v Dolních Měcholupech vyrobí ročně 70 milionů balení léčiv a z toho prodá 55,5 milionu na českém trhu. Přibližně každá čtvrtá krabička léků prodaná v ČR je značky Zentiva, a 5 z 10 nejprodávanějších léků na českém trhu jsou také naše značky.
Jaký vývoj hospodářských výsledků očekáváte v letošním roce? Co je může ovlivnit, ať už negativně nebo pozitivně?
V letošním roce máme za cíl udržet a zvýšit náš tržní podíl. Na jedné straně si uvědomujeme vnější tlaky na snížení cenléků, což se snažíme kompenzovat soustavnou orientací na potřeby zákazníka a kontrolou nákladů. Neustále takéhledáme příležitostí pro zvyšování produktivity a efektivní využití zdrojů.
Jaké investice jste realizovali v loňském roce? Jaké investice a inovace plánujete v roce letošním? Jak probíhá expanze Zentivy do Afriky a na Blízký východ?
Do výzkumu a vývoje investujeme každoročně okolo 30 milionů eur a ročně v České republice podáme kolem 25 patentů. Do navyšování výrobní kapacity investujeme každý rok zhruba 6 milionů eur. V roce 2012 jsme nabídli zákazníkům 731 produktových rozšíření představujících 226 značek léků. Samozřejmě i v letošním roce chystáme uvést na trh několik novinek. Expanze Zentivy do zemí Afriky a Středního východu probíhá dle našich plánů.
Sílí v oblasti léčiv konkurenční tlak také v důsledku dovozu levnějších produktů z Asie?
Situaci na trhu si samozřejmě pečlivě monitorujeme a máme přehled i o konkurenčních produktech. My sázíme na kvalitu a důvěryhodnost značky Zentiva, která dosahuje v ČR 92 % povědomí. Naše prvenství na trhu i to, že mezi nejprodávanější produkty na trhu patří ty značky Zentiva, jsou důkazem důvěry zákazníků v naše produkty.
Plánujete v příštích např. dvou letech zásadní změnu strategie či expanze?
Máme dlouhodobé strategické plány, které v zájmu efektivity flexibilně přizpůsobujeme situaci na všech trzích, na kterých působíme. Mezi naše cíle patří implementace role značky Zentiva v budování globálního portfolia produktů a vývoji, řízení globálních projektů a zvýšení naší viditelnosti v rámci celé skupiny Sanofi a v neposlední řadě i pokračování v expanzi generické platformy Sanofi.
Chystá Vaše společnost v letošním roce personální změny v podobě rozšiřování, nebo naopak snižování počtu zaměstnanců?
Zentiva celkově ve světě zaměstnává přes 6 000 zaměstnanců, konkrétně 2 000 ve výrobě a 4 000 v obchodu. Z toho je v Praze zaměstnána necelá tisícovka lidí. Praha se stala v loňském roce centrem řízení strategie a vývoje generik celé skupiny Sanofi. Máme skvělý mezinárodní tým a věnujeme úsilí k získání nových talentů, celkově pečlivě investujeme do rozvoje našich zaměstnanců.
Podporuje Vaše společnost některé projekty v rámci „social responsibility“?
Sociálně zodpovědné projekty jsou důležitou součástí naší firemní strategie. Máme čtyři klíčové pilíře – Pacienti, Lidé, Etika a Planeta. V letošním roce plánujeme dobrovolnický projekt pro naše zaměstnance, projekty zaměřené na ekologii ve smyslu snižování spotřeby vody a energie v našich výrobních závodech, a také vzdělávání. Úzce spolupracujeme s vysokými školami a podporujeme projekty nadaných studentů. Angažujeme se také ve vzdělávání pracovníků v medicíně spolupořádáním odborných manažerských konferencí.
Chcete upozornit na zásadní téma týkající se Vaší společnosti nebo trhu, které jste v našich otázkách nezaznamenala?
Zmínila bych otázku stanovování cen a úhrad léků, jejíž česká legislativní úprava je poměrně komplikovaná a ztěžuje tak předvídatelnost podnikatelského prostředí. Protože léky patří mezi regulované položky, není možné odhadnout vývoj cen léků, ani kdy bude docházet ke změnám úhrad léků ze strany pojišťovny. Na druhé straně existuje velmi dobrá a transparentní komunikace ze strany českých regulačních úřadů, ať už se jedná o SUKL nebo zdravotní pojišťovny. Samozřejmě chápeme snahu šetřit a umožnit dostupnost léčby pro co nejširší okruh pacientů. Jako největší výrobce v České republice bychom nicméně přivítali zjednodušení legislativy, která by nám umožňovala efektivně nastavit naše obchodní a výrobní strategie, a tím více investovat do vývoje nových léků.
Autor: Česká informační agentura, s.r.o.
Kam dál?

Comments (0)

write a comment